Dressyr

Många tycker det är tråkigt med dressyr. Många bara rider det för att man måste ibland och håller sig till sin hoppning. På grund av att man gillar dressyr har man blibit kallad fegis att man tycker om dressyr bara för att man inte vågar hoppa, för att man är rädd. Nej jag skulle rättare sagt säga att hoppryttare är rädda för att få sig själva bedömda. Det är vad jag kallar fegisar. Så i detta inlägg ska nifå läsa om lite mer personliga åsikter.
.
Vi kan börja med varför jag satsar på dressyren.
Jag tycker personligen att det är mega kul att hoppa. Men dressyren är så fantastisk och närm an väl får till det så flyter man verkligen fram. Man liksom känner kontakt med ett magiskt djur som rör sig mjukt och fint. Det känns som att man flyter fram i en båt på en stilla sjö. Att få uppleva den kännslan är magiskt och det är det som gjort att jag fastnat för det.
.
Jag tycker även om när det är stilrent och snyggt och speciellt när det är hermoniskt och när man ghar koll på vad man gör. För i hoppningen tillexempel. Så handlar det bara om att rida fort och klara alla hinder. jag vet att alla inte tänker så men många tänker bara upp iväg och över. men jag tycker det är roligt med fart och fläkt om man har kontroll och få stopp på den utan problem. Så länge det är så så är jag enormt intresserad av att hoppa.
Men hoppningen kan inte slå den underbara dressyren.
.
Att rida dressyr krävs ett enormt förråd av kunskap och viljan att bättra. Plus att man ska ha börjat rida på rikigt inte bara vilja hoppa och gallopera i full fart på små shettisar. Nej man ska börja att ha viljan om att lära sig mer om hur man ska rida och göra för att få det bra. Dressyren kan man inte bli perfekt i. Men i hoppningen gäller det att ha en bra sits och klara alla hinder i rätt fart. Där kan man bli perfekt men inte i dressyren. Det finns alltid något att lära sig och bättra på. Nu kommer säkert många hoppryttare komentera detta. Men jag säger så som jag tycker det är. Hoppryttare är för fega för att få reda på hur man själv är. Och väldigt många hoppryttare är kaxiga. (den meningen handlade absolut inte om alla). Om man tittar inne på TDB där man anmäler sig till tävlingar så är dom flesta ju hopptävlingar. Pågrund av att sverige är ett typiskt sånt land som satsar fler pengar på hoppningen. Om man bara tittar på utrustning för häst oh ryttare så ser man mycket mer hoppmärken än dressyrmärken.
.
Att många tycker det är tråkigt med dressyr är för att dom inte försöker rikigt. När man då kommer upp i sadlen och täbker. Nej dressyrpass gud vad tråkigt så försöker man inte ens att få den att arbeta på rätt sätt. Man gör lite halvhalter och övergångar och skänkelvikningar men sen så försöker man inte mer. Det är klart man tycker det är tråkigt då. jag menar inte att alla ska tycka det ska vara kul. Jag tycker bara att alla ska prova och se dressyren mer som en rolig grej som kan få en att bli mycket bättre ryttare även om man är hopp ryttare eller jockey eller terräng ryttare. Det spelar ingel roll. Man kan endå lära sig grymt mycket av dressyren bara man försöker.
.
/Estelle

Kommentarer
Postat av: olivia L.B

hellu :P

håller fullständigt med dej !!!:D

2011-04-11 @ 19:37:52
URL: http://flikkahh.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0